Základní informace
Poradenské služby Základní školy při Dětské
psychiatrické nemocnici, Opařany 160
Specifické podmínky:
Pracujeme s pacienty Dětské psychiatrické nemocnice v Opařanech. Kromě nich je ve škole
k denní docházce zapsáno několik žáků z blízkého okolí.
Všechny činnosti, jež škola vyvíjí, směřují k tomu, aby se nemocným dětem podařilo lépe
překonávat potíže související s psychiatrickými onemocněními.
Náplní práce školního poradenského pracoviště je poskytnout pomoc všem žákům, kteří jí
budou potřebovat. Realizovat individuální práce se žáky (např. logopedie), reedukační a
stimulační činnosti, spolupráci s pedagogy z jiných škol, rodiči, psychology a se speciálními
pedagogy.
Účel poradenských služeb:
Účelem poradenských služeb je přispívat zejména k
a) vytváření vhodných podmínek pro zdravý tělesný a psychický vývoj žáků, pro jejich
sociální vývoj, pro rozvoj jejich osobnosti před zahájením vzdělávání a v průběhu
vzdělávání,
b) naplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností, dovedností a zájmů před
zahájením a v průběhu vzdělávání,
c) zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb žáka a mimořádného nadání žáka,
doporučování vhodných podpůrných opatření a vyhodnocování poskytování
podpůrných opatření žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům
mimořádně nadaným,
d) prevenci a řešení vzdělávacích a výchovných obtíží, prevenci různých forem
rizikového chování a dalších problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací k
překonávání problémových situací,
e) vytváření vhodných podmínek pro vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9
školského zákona,
f) vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky, kteří jsou příslušníky
jiných kultur nebo žijí v odlišných životních podmínkách,
g) vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky nadané a mimořádně
nadané,
h) vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění,
i) rozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí a
profesních dovedností pedagogických pracovníků ve školách a školských zařízeních,
j) podpoře vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ve
školách a školských zařízeních, jakož i zmírňování důsledků znevýhodnění a prevenci
jeho prohlubování,
k) metodické podpoře pedagogů, kteří se podílejí na vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami a žáků nadaných,
l) metodické podpoře výchovných poradců a školních metodiků prevence, asistentů
pedagoga a dalších pedagogických i nepedagogických pracovníků, kteří se podílejí na
zajišťování podpůrných opatření ve vzdělávání žáků,
m) posílení kvality poskytovaných poradenských služeb zejména prostřednictvím
součinnosti školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť,
n) součinnosti s orgány veřejné moci a s právnickou osobou uvedenou v § 16b odst. 1
školského zákona.
Pravidla pro poskytování poradenských služeb:
a) dodržovat účel poradenských služeb,
b) dodržovat etické zásady poskytování poradenských služeb,
c) vycházet z individuálních potřeb žáka, podporovat jeho samostatnost a přispívat k jeho
sociálnímu začleňování,
d) spolupracovat s jinými školami a školskými zařízeními,
e) sledovat a vyhodnocovat poskytování žákům navržených podpůrných opatření,
f) informovat žáka a zákonného zástupce žáka o poradenských službách poskytovaných
školou nebo školským poradenským zařízením,
g) poskytovat žákovi a zákonnému zástupci žáka podrobné a srozumitelné seznámení s
průběhem a výsledkem poskytování poradenských služeb.
Náplň poradenských služeb:
a) poskytování podpůrných opatření všem žákům, kterým byla přiznána, ale i těm, kteří
je dle názoru speciálních pedagogů školy potřebují
b) sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření
c) přijímat opatření pro prevenci školní neúspěšnosti
d) poskytování kariérového poradenství, jehož cílem je podpora vhodné volby vzdělávací
cesty a pozdějšího profesního uplatnění
e) podpora vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a
s odlišnými životními podmínkami
f) podpora žáků nadaných a mimořádně nadaných
g) poskytovat průběžnou péči žákům s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytvářet
příznivé sociální klima pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole
h) poskytovat včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a
třídních kolektivů
i) předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a
diskriminace
j) průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou
k) metodická podpora učitelům při použití speciálně pedagogických postupů ve
vzdělávací činnosti školy,
l) podpora spolupráce a komunikace mezi školou a zákonnými zástupci,
m) spolupráce školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými
zařízeními.
n) spolupráce s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků
Vytváření individuálních vzdělávacích plánů (IVP)
Třídní učitel - speciální pedagog ve spolupráci s psychology z PPP nebo SPC a
ostatní vyučující daného žáka se spolu s rodiči podílejí na tvorbě IVP, který je
pravidelně vyhodnocován a případně měněn tak, aby co nejvíce vystihoval
žákovy potřeby.
Model poradenských služeb na škole:
Kromě výchovného poradce ve škole pracuje i školní metodička prevence a
poradenské služby jsou poskytovány i dvěma speciálními pedagogy. Ti společně
s třídními učiteli a asistenty pedagoga vytvářejí dobře organizovaný tým
poskytující poradenské služby bezplatně. Služby poskytujeme nejen rodičům a
žákům školy, ale snažíme se pomoci i pedagogům ze škol, z nichž naši žáci
přicházejí.
Zohledňujeme potřeby všech žáků. Abychom mohli dostát vysokému standardu,
který jsme nastavili, je nutné stále rozšiřovat a zkvalitňovat práci všech, kteří se
na této péči podílejí. Proto si učitelé i asistenti neustále zvyšují kvalifikaci
(kurzy, přednášky a pracovní semináře zaměřené na rozvoj komunikace,
zdokonalování pedagogických postupů, zvyšování schopnosti empatie v přímém
jednání se žáky atd.)