Články

Zpravodajství - březen

Dění ve škole během měsíce března

Je březen a my se opět hlásíme se zpravodajstvím z naší školy. Moc se toho nezměnilo,covid je tu stále s námi, v poslední době navíc spíše sílí.

Celou současnou situaci je ale také možné brát jako ohromnou příležitost. Znovu jsme si uvědomili, že rádi učíme,diskutujeme se žáky a sledujeme jejich posun. Jsme rádi, když můžeme učit ve škole, a ne z domova. Učitelství dává pocit seberealizace, prostor pro kreativitu a rozvoj. Ideální je, když si žák na většinu věcí přijde sám a objevuje zákonitosti. Učitel je ten, kdo dává žákům co nejvíce příležitostí k samostatnému projevu. V hodinách žáci hodně mluví, diskutují.Snažíme se pomoci žákovi v psychické nepohodě, třeba jenom tím, že si všimneme, že změnu psychiky akceptujeme, že žáky vyslechneme, když o to stojí. Hodiny jsou založeny na vzájemné spolupráci. Pro učitele je často velmi náročné opravdu pochopit, proč dítě něčemu nerozumí a nastolit u žáka cestu pochopení, a někdy musíme s pokorou přijmout skutečnost, že se to nepodaří.

 Žáky učíme, že život je o pomoci, aby o ni uměli požádat učitele, či spolužáka.Pořád bojujeme se sebehodnocením, aby uměli říct, co se jim povedlo, v čem byli tu hodinu dobří, a co se jim třeba nepovedlo. Nesnažíme se suplovat psychology, lékaře, ale citlivá pozornost, která v dítěti vzbuzuje pocit jedinečnosti a důležitosti, dokáže dělat zázraky. Nemocné děti mají většinou problém s velmi malým sebevědomím. Mají tendenci se podceňovat, nevěří si, trpí svým handicapem. Vidí, že jsou jiné, uvědomují si své limity. Vhodnou, cílenou pochvalou a pozorností, jim v tom můžeme hodně pomoci. Velkou roli hraje i úsměv a pohoda, o kterou se ve třídě snažíme. A samozřejmě laskavá důslednost, klid a přiměřená přísnost.

Zdraví je jeden z nejdůležitějších předpokladů pro spokojený a naplněný život. Kromě zdravého těla je velmi důležitá duševní pohoda a vyrovnanost. V dnešní „covidové době“ bohužel pohody a klidu ubývá. A není to pouze problém nás dospělých. Pokud se vcítíme do rolí našich žáků, pokud vnímáme jejich často problematické rodinné zázemí, problémy vyvolané jejich nemocí a přihlédneme-li k negativním vlivům médií, jistě si všichni uvědomíme nutnost zabývat se duševním zdravím obecně.

Při projektu -Den duševního zdraví- realizovaném v rámci předmětu OSR, jsme se učili spolu vzájemně komunikovat, diskutovat, zajímat se jeden o druhého, umět vyslechnout názory, s kterými třeba nemusí ten druhý souhlasit, být tolerantní, umět spolupracovat, mít radost z úspěchů druhých a společně hledat cesty. Pracovali jsme s anketou, žáci se mohli podepsat nebo zůstat v anonymitě. Nesměli používat vulgarismů. První část projektu probíhala na hřišti před školou, které bylo krásně zasněžené. A my všichni jsme ve sněhu vytvářeli svoji vlastní cestu, kterou jsme závěrem pojmenovali a vytvořili jsme pro ni příběh. Další část už probíhala ve třídě formou ankety.

Anketa

Kdybych byl kouzelníkem, vykouzlil bych
- pro sebe...
- pro rodiče...
- pro kamarády...
- pro školu...
- pro Zemi...

Aby se zlepšilo mé duševní zdraví, chtěl bych
- od kamarádů...
- od učitelů...
- od rodičů...
- od svého okolí...
- sám od sebe...

Do práce vstoupila karanténa, zavřená škola a získaný vzorek je pro vyhodnocení příliš malý. Po otevření školy budeme v anketě pokračovat. Budu moc ráda, když nám děti odhalí něco z jejich světa, a my se budeme moci podívat na jejich problémy jejich očima.

V pondělí, na svátek žen, jsme jeli do školy s nadějí, že se již setkáme ve třídách s našimi žáky. Zdravotní situace to však ještě neumožnila, proto jsme připravili pro každého žáka na týden práci, která by měla částečně vyplnit volný čas a hlavně potěšit a zabavit.

A závěrem…

Pokoušíme se společně s dětmi vytvářet si takový svůj mikrosvět, ve kterém věci související s pandemií existují v pozadí.  Věřím, že na co člověk soustředí pozornost, to roste.  V našich představách vytváříme svět, ve kterém je svoboda, kde se můžeme svobodně nadechnout.  Učíme se, že všichni zodpovídáme za své vlastní zdraví, za svoje tělo a duši. Každý skutečně tu zodpovědnost a právo rozhodovat sám za sebe má.

Přeju všem, nejen našim žákům, abychom měli energii vytvářet takové světy, ve kterých najdeme radost, klid, lásku a bezpečí.                                                      Mgr. Hana Váchová

Zpravodajství - březenZpravodajství - březen