Účast pedagogů na mezinárodní konferenci PF JU v Českých Budějovicích
Mezinárodní konference: Vzdělávání o vegetaci jako nástroj v boji proti klimatické změně:
Pedagogická fakulta JU představuje světu inovativní přístup.
Rostliny a vegetace mají klíčovou roli v utváření klimatu. Zabraňují suchu, tlumí extrémní teploty i řadu dalších jevů spojených s globální klimatickou změnou. K mladé generaci se však takové informace často nedostanou. Tyto důležité poznatky chybí ve výuce na školách a mnohdy i ve vzdělávání samotných učitelů. Na mezinárodní konferenci Education for Plant Literacy, pořádané v Hluboké nad Vltavou 20. listopadu 2024, představili odborníci z Jihočeské univerzity i z dalších zemí Evropy nové vzdělávací materiály k tomuto tématu. Ty mají učit mladé lidi s vegetací efektivněji hospodařit a předcházet tak prohlubování důsledků klimatické změny.
„Žáky nebaví učit se o rostlinách, protože výuka je většinou pojímána velmi teoreticky a je založená na memorování termínů. Pro žáky je potom nudná, což ukazují i mezinárodní didaktické průzkumy. Je pro žáka základní školy v současné době důležitější vědět, co je to tyčinka a co je pestík, nebo využije v praktickém životě více informaci o tom, že vzrostlý strom chladí své okolí díky výparu z listů víc než běžná klimatizace? Namísto memorování termínů je potřeba učit o funkcích rostlin v životním prostředí člověka, a to moderními metodami orientovanými na žáka jako je badatelská či projektová výuka, která zapojuje mezipředmětové vztahy, tzv. STEM přístup, praktickou výuku v terénu a digitalizaci,“ vysvětluje vedoucí vědeckého konsorcia Renata Ryplová z Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity.
Cílem projektu je poskytnout učitelům a žákům nástroje pro pochopení významu vegetace a její role v boji proti extrémům klimatu prostřednictvím moderních výukových metod. Ty zahrnují praktické aktivity s využitím cenově dostupných přístrojů pro měření intenzity přicházející sluneční energie a rozdílů teplot mezi přehřátou suchou plochou a stínem stromu. Využívají i pokročilé technologie, jako jsou termovizní kamery nebo data dálkového průzkumu Země.
Tento projekt vychází z iniciativy Pedagogické fakulty JU a je odpovědí na rostoucí poptávku po vzdělávacích materiálech, které propojují přírodní vědy s technologiemi a matematikou. Díky těmto materiálům mohou žáci lépe porozumět důležitosti rostlin a jejich potenciálu v boji s klimatickou změnou, což může pomoci snížit klimatickou úzkost, která postihuje stále víc mladých lidí.
Na konferenci se připojila víc než stovka účastníků online z celého světa, včetně USA, Kanady, Indie, Austrálie, Japonska, Filipín a Afriky. Osobně se účastnili hlavně odborníci z Evropy.
Jsem moc ráda, že jsem tam mohla společně s kolegyní Jitkou Radvanovou také být.
(Mgr. Hana Váchová. Informace jsem čerpala z tiskové zprávy PF České Budějovice)
Přílohy k článku | ||
Jméno souboru | Popis | Velikost |
conference-epl-invitation.pdf | 1419.6 Kb |